August 02, 2012

Menghapuskan cukai kenderaan, baik atau buruk ?


1. Baru-baru ini, Pakatan Rakyat mengumumkan janji mereka seterusnya untuk menghapuskan cukai kenderaan sekiranya diberi peluang memerintah. Cukai kenderaan di Malaysia ini merangkumi duti import, duti eksais dan cukai jualan.

2.       Sebelum blog ini meneruskan perbincangan, perlu ditekankan bahawa analisa dibawah dibuat hanya untuk kenderaan bermotor (tidak termasuk MPV/VAN, 4WD dan kenderaan komersial).

3.       Untuk makluman duti import hanya dikenakan keatas kenderaan yang diimport sepenuhnya (CBU) dan kenderaan yang dipasang (CKD) dari luar Negara Asean. Bagi kenderaan CBU dan CKD dari tempatan dan Asean, tiada duti import yang dikenakan (0%). Duti eksais dan cukai jualan dikenakan keatas semua kenderaan samada CBU, CKD Asean ataupun diluar Asean.

4.       Mengikut data terkini, duti import yang dikenakan bagi kenderaan dari luar Asean adalah 30% (bagi CBU) dan 10%(bagi CKD). Duti eksais bagi semua kenderaan CBU dan CKD adalah dari 75% - 105% bergantung kepada cc dan cukai jualan adalah 10% bagi semua kenderaan.

5.       Untuk pengetahuan juga, duti eksais dan cukai jualan juga dikenakan keatas kenderaan tempatan seperti Proton. Oleh itu, bagi kenderaan CBU dan CKD dari Asean, tidak ada beza cukai dan duti eksais dengan kereta Proton. Semuanya sama.

6.       Oleh itu, kenyataan bahawa cukai dikenakan untuk melindungi Proton adalah tidak benar. Kalau dahulu ye, tapi semenjak tahun 2005, ianya telah berubah. Oleh itu, Proton semenjak tahun 2005 telah bersaing dengan kenderaan-kenderaan dari Asean (CBU & CKD) diatas gelanggang yang sama (same level playing field). Kenderaan CBU dan CKD dari Asean adalah kenderaan-kenderaan yang dipasang di Negara-negara Asean dan diimport ke Malaysia dan juga kenderaan yang dipasang di Malaysia dengan menggunakan komponen yang diimport dari Asean.

7.       Sekarang berbalik kepada isu penghapusan cukai kenderaan yang dicadangkan oleh PR.

8.       Seperti biasa, Pakatan Rakyat menabur janji tanpa berfikir panjang. Mereka gemar membuat janji manis untuk meraih undi tanpa memikir apakah kesan-kesannya dan sejauh mana tindakan itu mendatangkan faedah. Mereka berharap agar terdapat masyarakat yang tidak mahu berfikir panjang terbuai dan terpedaya dengan janji manis mereka.

9.       Sekiranya penghapusan cukai itu dibuat bertujuan untuk mengurangkan beban rakyat,sebenarnya ianya tidak begitu signifikan. Kalau ianya untuk mengurangkan beban orang kaya, mungkin ya kerana orang kaya akan lebih mendapat faedah daripada penghapusan cukai ini.

10.   Ini kerana penghapusan cukai-cukai ini akan memberi impak yang lebih besar kepada kenderaan-kenderaan mewah yang harganya mahal. Bagi kenderaan rakyat kebanyakkan yang biasanya menggunakan kenderaan berharga murah, tindakan ini tidak memberi kesan yang ketara sebaliknya mungkin menjejaskan kebajikan rakyat berpendapatan rendah.

11.   Sebelum blog ini meneruskan perbincangan, sila lihat perbezaan harga ini. Untuk menjangkakan perbezaan harga apabila cukai-cukai dihapuskan, saya menggunakan harga kenderaan di Pulau Langkawi sebagai panduan. Kenderaan di Pulau Langkawi tidak dikenakan cukai.

Bil
Jenis Kenderaan
Harga dgn cukai
Harga tanpa cukai
1
Toyota Camry 2.0G (D-segment cars)
RM 158,XXX
RM 104,XXX
2
Toyota Altis 1.6E (C-segment cars)
RM 107,XXX
RM 68,XXX
3
Toyota Vios 1.5E (B-segment cars)
RM 82,XXX
RM 62,XXX
4
Proton Preve 1.6 Exec (C-segment cars)
RM 63,XXX
RM 60,XXX
5
Proton Persona 1.5 (B-segment cars)
RM 51,XXX
RM48,XXX
6
Proton Saga FLX (B-segment cars)
RM 42,XXX
RM 40,XXX

12.   Melihat kepada jadual diatas, bagi rakyat yang berpendapatan rendah, pengurangan harga
kereta tidak begitu signifikan. Kalau pada ketika ini, mereka membeli kereta berharga dalam lingkungan RM 30K – RM 40K, selepas cukai dihapuskan, kenderaan mereka juga akan berada dalam lingkungan yang sama. Kalau sebelum ini mereka terpaksa mengambil loan sebanyak RM 35K, mungkin selepas ini loan mereka adalah RM 30K. Perubahan ini terlalu kecil untuk memberi kesan.

13.   Bagi golongan berpendapatan tinggi pula, tindakan ini memberi impak yang lebih berbanding rakyat berpendapatan rendah.Pengurangan harga kereta mereka adalah dalam lingkungan RM40K – RM 50K. Pengurangan yang lebih besar dapat dinikmati oleh golongan ini sekiranya mereka membeli kenderaan-kenderaan import mewah. Soalannya, siapakah yang terdiri dari golongan yang berpendapatan tinggi ini ?

14.   Sekiranya ada yang mengatakan bahawa dengan pelupusan cukai ini, mereka yang hanya mampu membeli Altis sebelum ini, kini mampu membeli Camry. Iya, memang benar, tapi beban hutang mereka tetap sama. Yang berbeza adalah model kenderaan. Mereka masih berhutang RM 100K sebelum pelupusan cukai dan selepas pelupusan. Oleh itu, dakwaan bahawa ini dapat mengurangkan beban dan pinjaman adalah tidak tepat.

15.   Mungkin ada yang berpendapat dengan tindakan ini, rakyat tidak perlu beli Proton dan boleh membeli kenderaan buatan Jepun.Misalnya, dengan harga Proton Preve, mereka kini boleh membeli Toyota Altis. Iye, memang benar, tapi beban hutang mereka masih sama. Dan mereka hanya memilih jenama (brand) berbanding nilai tambah. Sistem keselamatan dan pemanduan untuk Proton Preve misalnya jauh lebih baik dari Toyota Altis. Tetapi terpulanglah kalau mereka masih memilih jenama.

16.   Setelah melihat bahawa tiadanya kesan positif yang signifikan, mari kita lihat kesan negatifnya pula.

17.   Diantara kesan negative yang ketara adalah pengurangan pendapatan Negara, menjejaskan syarikat automotif tempatan dan ekosistemnya, menjejaskan perpindahan teknologi berimpak tinggi dan meningkatnya jumlah kenderaan dan kesesakan.

18.   Selain daripada itu, penghapusan cukai secara mendadak pula akan menjejaskan pemilik kenderaan sedia ada dan syarikat kereta terpakai. Untuk makluman, Kerajaan yang sedia ada juga melakukan pengurangan cukai. Tetapi Mereka mengurangkan cukai secara berkala dan tidak mendadak supaya tidak berlaku kesan yg besar bagi pemilik kenderaan sedia ada dan sykt kenderaan terpakai. Yang mana lebih bijak?

19.   Apabila pendapatan kerajaan berkurang akibat daripada penghapusan cukai yang dianggarkan sekita RM 7 billion setahun, maka kehidupan rakyat juga terjejas. Ini kerana pendapatan Negara ini disalurkan kembali kepada rakyat dalam pembangunan infrastruktur dan perbelanjaan operasi dan perkhidmatan. Majoriti golongan yang mendapat manfaat ini adalah golongan miskin dan berpendapatan rendah. Sudah pasti tanpa pendapatan seperti ini, agak sukar bagi kerajaan menyediakan pendidikan percuma, memberi bantuan kewangan kpd golongan miskin spt BR1M dan mungkin mengurangkan perbelanjaan infra Negara.

20.   Untuk pengetahuan, Negara Thailand yang terkenal dengan nama `Detroit of Asia’ juga mengenakan cukai keatas kenderaan di negaranya walaupun Negara Thailand tidak mempunyai industry automotif tempatan. Cukai yang dikenakan oleh Thailand juga agak tinggi. Sebab itu harga kenderaan di Thailan tidak terlalu murah berbanding Malaysia. Mengapa Negara yang diberi jolokan `Detroit of Asia’ ini mengenakan cukai ? kerana hasil cukai ini dapat digunakan untuk membantu rakyat dan membangunkan Negara
 
21.   Industri automotif tempatan dan ekosistemnya juga mungkin terjejas. Ini adalah kerana lumrah masyarakat di Malaysia yang suka memiliih jenama luar walaupun ada ketikanya, jenama tempatan memberi nilai yang lebih baik. Rakyat Malaysia kurang sifat patriotic berbanding rakyat Negara lain seperti Jepun dan Korea. Di Korea misalnya, walaupun kenderaan mereka berkualiti sangat rendah berbanding kenderaan luar (tahun 70an – tahun 2000an), mereka masih setia bersama jatuh bangun syarikat tempatan. Oleh kerana Malaysia kurang sikap patriotic, maka kemungkinan syarikat tempatan akan terjejas adalah tinggi. Ini bukan sahaja menjejaskan Proton, ianya juga akan menjejaskan seluruh ekosistem automotif tempatan. Anda tahu siapa yang akan rugi. Ini belum diambil kira kerugian dari segi pemindahan tekonologi berimpak tinggi.

22.   Oleh itu, setelah melihat senario yang akan berlaku daripada tindakan menghapuskan cukai ini, dapat disimpulkan ianya lebih memberi kesan negative daripada positif dan lebih menguntungkan golongan kaya daripada golongan sederhana dan miskin yang lebih majority.

23.   Sentiasalah berfikir sebelum bertindak. Allah menyuruh hambanya sentiasa berfikir. Janganlah terima bulat-bulat tanpa berfikir dan tanpa melihat kesan baik dan buruknya.

49 comments:

Anonymous said...

tak kira la beban hutang sama ke idak.. yang penting kereta altis boleh beli murah, rakyat boleh merasa kereta import

CheWal said...

ohh... kiranya menghapuskan cukai ni hanya untuk guna kereta Altis lah ? Ingatkan nak naikkan pendapatan rakyat, rupanya tidak.

Rasanya kereta Altis bukan import.... dan kereta Proton Preve mempunyai safety features yang lebih dari Toyota Camry yang berharga RM 150,000

Saya pilih safety.

tsyhll said...

How about superbike bro? Malaysia got no superbike industry. Kapcai takpayah cerita aa.

The cheapest BMW bike is BMW G650GS in Malaysia OTR price is RM 65,000. BMW G650GS in USA price is USD 7,850 equivalent to RM 24,473. Both are CBU made in germany. RM 40k difference.

I don't have to quote all of the superbike price in Malaysia, i know you get the idea. The price of superbike in Malaysia cost more than a car and can be the same as a small house bro.

Why can't a bike price be a bike price? Modenas is nowhere near superbike category, and people have the right to own a decent price superbike like the rest of the world without having to work for the rest of their life to own one.

Can you please justify why government need the RM 40k worth of tax from me if i want to buy the bike? 10k or 20k reasonable aa, but 40k?





CheWal said...

Tyshll,

I'm sorry, I dont have the tax structure for bikes. I don't know whether they are using the same tax structure as the car/mpv/van.

Please take note all the car prices I quoted above is for CKD.For CBUs, there is still import duty imposed on them but the import duty is gradually reduced over time.

If bikes are using thr same tax structure,the import duty is 30% on top of the other taxes. So, you can expect 30% higher.

The import duty has been reduced from time to time and I believe the reduction will continue until it reach 5% if not 0%.

I beleive the import duty is not for protection as there is no local industry in that aspect, I think it is more for Government revenues.

Just my 2 cents.

Gedung Akal said...

kah...kah...kah..ini amalisis sangat bagus....ini Melayu tetap mahukan Melayu beli kereta nasional yang namanya tidak nasional, yang kualiti tidak setanding nama global...kah..kah...kah,.. ini Melayu ada faham ka?

tsyhll said...

This is the problem. Malaysians never pay a fair price for most of high value item. The power that be thinks it is better for them to decide what we should or shouldnt drive.

You have been defending proton all this while, but look at them. Most of their cars are converted into taxis. Just wait a while longer and you will see red and white preve on the road soon.

Most malays can only afford taxi class vehicles. So sad, while the hotshot in proton dont even use proton.

man said...

CheWal, NAP perlu dilihat dgn teliti diubah mengikut ekonomi semasa dunia skrg ni. Industri permotoran baik kereta atau motorsikal negara telah jauh ketinggalan. Penghapusan duti import utk kenderaan hybrid pun tak ke mana sambutannye dan pd mase yg same Indonesia telah melaungkan bhw mereka la hub utk hyrbid di ASEAN dan secara logiknye indonesia lebih menarik dr malaysia dr segi pasaran yg besar n tenaga kerja yg murah. Sy kecewa dgn kebodohan pemimpin kita skrg ni yg membuncitkan prut masing2 dan tidak mempunyai perancangan ekonomi yg baik. Malaysia sudah trlambat bile mane Proton diwujudkan dan diterajui pula Tengku Mahalel tu la tempoh dormant Proton yg mendabik dada dgn proton wira jaguh kampung. Sy yakin Malaysia adalah negara ke-5 makmur di belakang Brunei, Spore, Indonesia dan Thailand bile petroleum habis nti dan pd waktu itu br la kte sedar kebodohan kte selama ini yg mana gemar melakukan pembaziran. Subsidi terlalu byk rakyat dimanjakan, arah tuju teknologi hijau tidak agresif utk kurangkan penggunaan tenaga. tinggal 8 tahun lg status negara maju tp sy kurang yakin kemampuan negara mencapai taraf tersebut. Same ade pembangkang baik kerajaan yg brmain politik kotor skrg ni brfikiran singkat, tidak brwawasan, personal interest, corrupt. Ntah la di mana cerdik pandai, pakar ekonomi, teknologi yg dpt mmbantu bumi trcinta ni dr terus ditelan manusia2 tamak n keji. Ya Allah selamatkan bumi Malaysia dr peperangan antara kaum, pemimpin yg mengambil hak org lain, pemimpin yg kejam/kotor, fitnah n dusta

CheWal said...

@gedung akal,

pengetahuan anda mengenai industri automotif agak terhad. Sila baca dan fahamkan dahulu. Selepas itu barulah berbicara pasal kualiti dan lain-lain. Ohh satu lagi, bukan mahukan melayu beli kereta, sebaliknya penulis mahukan malaysian beli kereta nasional. fahamkan dulu.

@tsyhll,

you have a limited knowledge about automotive industry. The protection is always part of the roadmap in any automotive industries in the world. If you care to read more, you will understand the role of protection (tax) in automotive industry.

btw, its funny reading your comment about the taxi. I bet, you have never been to UK, Germany or any other europe countries.

@Man,

komen anda tidak konsisten dan bercanggah antara satu dengan yang lain. Tidak ada substance.

kemudian diikuti pula dengan pandangan berbentuk persepsi dan prasangka negatif yang penuh dengan penipuan dan fitnah.

anda berdoa supaya Malaysia terselamat dari fitnah...tapi anda jugaklah yg memfitnah dalam komen anda.

komen seperti "pemimpin membuncitkan perut dan tiada perancangan ekonomi" adalah satu fitnah dan prasangka negatif. Mungkin anda kurang membaca untuk mengetahui apa yang telah dilakukan dan apa yang akan dilakukan.

kalau anda benci kpd perbuatan fitnah, kenapa anda melakukanya ?

tsyhll said...

Chewal, saying that i have limited knowledge on automotive industry is to easy. It is just a way for you to say that you're better than me.

All that i can tell you that i know enough to know that i'm being ripped off. No amount of blog post you publish will change this fact. Malaysian are not as stupid as you think.

I have been to uk and belgium. Yes they do have mercedes for taxis, but these are the not the common one. Even the common taxi is more superior and spacious than our local taxi.

Let me refresh you about proton that you love so much. Remember putra, juara, tiara, savvy and that wira pickup (i dont even remember what it is call anymore)? After a series of failures, people have it enough. No amount of protection will make proton churn out better car, this has been proven.

CheWal said...

@tsyhll,

if you have knowledge about automotive industry, you will not feel ripped off as the people of koreans and japans. The development process in every automotive industry in the world is the same. The protection is part of it. Look at Koreans. Figure out, how long their industry is protected by the government and you'll be amazed. Look at their quality as well, how long their people have to live with their mediocre quality being labelled crap by most ? you will surprise.

err... as the taxi. if you've been to Germany, you can see the new E class as taxi. Similar with Audi, BMW etc. and its common.

btw, proton is not protected anymore at least by CKDs. If you look the their improvement in terms of quality,....hmm they are closing in with the Koreans and Japans.

tsyhll said...

Chewal, If i am a korean and japanese, I can assure you I will not feel ripped off. Their cars is sold all over the world, and most importantly USA.

This is 2012 la bro, if you expect Malaysian to have mediocre car until Proton finally be able to compete with the rest of the players, you're are definitely the only one who have this kind of thinking and I don't think even you drive a proton.

Can you please elaborate what you mean by closing in with Korean and Japanese? And please don't compare with hondas and toyotas that are made in thailand or malaysia which is the watered down version. Please compare the actual car they have in korea and japan.

How is our hybrid car project progressing? Is there any new technology proton currently working on? The best proton so far (according to you) is Preve, yet from the specifications, nothing is new or revolutionary.

Savvy is marketted as having a strong body and good handling, but look at the road now, hardly see any.

CheWal said...

@tsyhll,

that's why I said, your knowledge about automotive industry is limited. You do not know how bad the quality of koreans and Japanese cars in their first 30 - 40 years. If you know the development in an automotive industry, you will be proud of Proton. Koreans, after their 40 years involvement in the automotive industry still being labelled as crap car and below PAR by world standard (you can refer to JD power report in year 2003 etc) Keep in mind, this is after 40 years of involvement. In order to penetrate US market, the Koreans have to sell their car below cost and at lost.

Quote "This is 2012 la bro, if you expect Malaysian to have mediocre car until Proton finally be able to compete with the rest of the players, you're are definitely the only one who have this kind of thinking and I don't think even you drive a proton." /quote

I beleive I'm not the only one but maybe minority since Malaysian is not like koreans and japanese that support their industies no matter what. even when they have to live with mediocre car and even when they have to pay higher price for imported cars.

btw, even though I have Merce E-class, I own Proton Preve as well.

closing in to koreans and japanese in terms of quality and price value. The quality has improved a lot. They are willing to give 5 years warranty and lifetime warranty on some of their parts. Not to mention their specifications are on PAR if not better than some of the Japanese and Koreans. The safety features even higher than some japanese cars.. and overall, they give a good value for money.

You said, Preve is nothing new... but the specs are better than some of the Japanese D-segment cars that priced at RM 150K or RM 107 without tax.

I beleive, Proton is still developing their hybrid car (codenamed emas) and their electric car (REEV). Building a car especialy a new model, it is not as simple as we can think. Do you know that before Preve was launched the car has been tested for 250,000 KM ? and there are so many things need to be considered before launching a car. I don't think Proton can afford a huge recall if anything goes wrong.

tsyhll said...

Chewal, I'm not gonna bother you anymore, but let me put down few last words.

Now I realized why proton has been a so so company for the last 30 years. Because they have been listening to expert advises from the likes of you.

Seriously man, the consumer doesn't really care about history. The don't care about history of cars that happen 30-40 years ago. What the consumer want is a competitive price for cars with good quality. Not last year, not 5 years from now, they want it now.

Most of our income goes to poor quality cars, because that is the only choice we have and because people like you, the minority/expert said it is the natural process for local automotive company to develop. So people, suck it up and just wait in line with rest of the poor people, and of course please show some loyalty to your country.

Like I said, you are comparing our proton cars with the watered down version they make here in SEA. And still closing in only even after all these years? Again, let's take a look at proton savvy, won 2 "car of the year" awards from 2 asean countries, Car Bike and Trucks award for supermini, best city card at Indonesian car of the year awards, holds malaysian book of records as the most fuel efficient car in Malaysia, and lastly TUV certified.

You could put lots of things on paper and give awards here and there la bro, but if the masses don't like, they won't buy. That's a more reason why opinion from you doesn't really worth shit. No amount of marketing or bullshitting will change this fact.

But again, savvy could be well designed, but because it is built by proton, all the good design goes in to the same bin where crap goes.

Other automotive company in the world is moving at a fast rate to develop new car technology. I've probably heard of the EMAS 2 years ago, but still no car? 250,000 km test is pretty standard la bro, you said it like proton is the first to do it. The only way proton going to catch up with the likes of Hyundai or Kia, if their growth rate is several times faster. If it is the same rate, you know the math.

Well you know what, proton can afford a huge recall if anything goes wrong. Why? On 2008 34,000 savvy being recalled and yet still survives. Why again? Because all of us Malaysian are the shareholder of Proton through EPF.

Lastly since you really like to harp on history, let me refresh you with brief history of hyundai by the courtesy of wikipedia. Founded 1967, 1984 enter canada, top selling car, 1986, enter USA, best affordable car, 1991 first engine alpha 4 cylinder, 1999 added 10 years 100,000 mile warranty in US, 2004 2nd in initial quality survey by JD Power, and now 100 most valuable brands worldwide, and 8th biggest car manufacturer in 2008.

Proton, founded 1983, 2004 debuted first engine on Gen2, 2008 36th biggest car manufacturer (out of 50). Based on your logic on the natural process of automotive industry growth, which is spot on by the way, Proton took only 21 years compared to Hyundai who took 24 years to develop their first engine. With the exception of, we are about 10 years behind.

Lots of thing can happen in 10 years bro, most of us can't afford to wait that long. Enjoy your preve while you can and Selamat Hari Merdeka bro!

CheWal said...

@ tsyhll

"Seriously man, the consumer doesn't really care about history. The don't care about history of cars that happen 30-40 years ago. What the consumer want is a competitive price for cars with good quality. Not last year, not 5 years from now, they want it now."

- you don't care because you know nothing about the automotive industry

"Most of our income goes to poor quality cars, because that is the only choice we have and because people like you, the minority/expert said it is the natural process for local automotive company to develop. So people, suck it up and just wait in line with rest of the poor people, and of course please show some loyalty to your country."

- the same fate as koreans and japanese.
- at least in Malaysia you still have option buy other brands if you have money, but in Koreans you are left with their local crappy cars only.

"Other automotive company in the world is moving at a fast rate to develop new car technology. I've probably heard of the EMAS 2 years ago, but still no car? 250,000 km test is pretty standard la bro, you said it like proton is the first to do it. The only way proton going to catch up with the likes of Hyundai or Kia, if their growth rate is several times faster. If it is the same rate, you know the math"

- err.. btw Proton developed their chasis and powertrain faster than the koreans. go figure.

"Lastly since you really like to harp on history, let me refresh you with brief history of hyundai by the courtesy of wikipedia. Founded 1967, 1984 enter canada, top selling car, 1986, enter USA, best affordable car, 1991 first engine alpha 4 cylinder, 1999 added 10 years 100,000 mile warranty in US, 2004 2nd in initial quality survey by JD Power, and now 100 most valuable brands worldwide, and 8th biggest car manufacturer in 2008."

- you forgot to include one thing, Kia was labelled as `crap' in 2000 something. errr that happen after 33 years involvement.

MUHD FAIZAL 210305 said...
This comment has been removed by the author.
DSENA said...

susahnya bila kita rasa kita manusia paling hebat.kalau org malaysia tak sokong industry kereta malaysia siapa pulak org lain nak sokong kita.berapa banyak pula org org kat malaysia yang menumpang mendapat pekerjaan berapa banyak pula industry hiliran dapat dibangunkan.kalau kita tak nak bantu ekeonomi negara kita. jangan pula kita mengharap mendapat sesuatu yang lebih baik.aku mmg salute org jepun dan korea biar apa pun industry negara mereka lebih menjadi keutamaan.amat malang menjadi rakyat malaysia yang cerdik akal.aku tak peduli siapa yang memerintah tapi aku mmg peduli dgn jenama tempatan.walaupun aku ada merc aku juga ada kerata memakai kereta proton.

EzMaker said...

test

suhairi said...

X kra la ape pn..tp mcm mana nk sokong jenama tmpatn kalau harga dia pn dh dkt sama dngn hrga keta import.baik bli keta import..puas hati..tp kalau kt negara luar hrga proton murh plak.2 yg plik...ape pn x yah gaduh2.kayuh basikal dah la..hehehe..jngn marahhh...

CheWal said...

@suhairi,

1. harga kereta tempatan lebih murah dari kereta luar.

contoh: Preve premium (C segment car, 1.6l turbo) lengkap dengan full safety features hanya berharga RM 72,000.

Honda civic, atau toyota altis (similar C-segment car) kalau tanpa tax pun harganya hampir RM 90,000

note: jangan guna harga di US kerana harga disana berbeza dengan mana-mana negara lain. Tidak ada negara lain yang mempunyai harga sama dengan US walaupun tanpa tax.

2. Harga proton di luar juga tidak murah dari Malaysia kecuali semasa awal dahulu. Iaitu semasa proton pesona (wira) di jual di UK dan beberapa model lain.

dalam amalan industri automotif, ini dipanggil teknik untuk market penetration. Teknik ini digunakan oleh semua industry automotive di dunia.

selepas,market di penetrate, barulah harga akan menjadi lebih kurang sama dengan tempatan. Contohnya, harga Waja (impian) dan model-model lain, sama atau lebih mahal di negara luar.

3. Orang korea, sanggup membeli kereta nasional mereka walaupun kereta nasional mereka lebih mahal/sama harga dengan kereta import dan walaupun kereta nasional mereka lebih berkualiti rendah dari kereta import.

ini bezanya sifat patriotik rakyat korea dan rakyat negara-negara lain dengan sifat patriotik rakyat Malaysia.

Di Jepun, anda akan dihormati jika menggunakan barang `Made in Japan'. Malah, barang-barang sony tidak popular di Jepun, salah satu sebabnya adalah kerana CEO nya sebelum ini bukan rakyat Jepun. Sekarang, CEOnya adalah orang Jepun iaitu Kaz Hirai.

Anonymous said...


Toyota Altis 1.6E (C-segment cars)
RM 67k FREE TAX
Proton Preve 1.6 Exec (C-segment cars)
RM 63k with TAX

with just add 4k then you can get Toyota Altis 1.6E. More comfortable, more quality and very important more safety..


Anonymous said...

comparison kia/hyundai progress to proton dibuat sekadar nak kalis pekung sendiri.. no brain at all.. shallow minded la u chewal.. readers don't be stupid. do some readings by searching at google.. you will be shocked with what mahathir did to us.. his dogs like chewal babling rendered useless if u read and understand carefully..

CheWal said...

@anon 11 november,

I value my life. therefore, I will choose Preve instead of Altis unless with that price, Altis can give me all the safety features Preve has.

just to tell you, Camry at the price of RM 150,000 has less safety features compared to Preve at RM 72k.

@anon 12 November,

is that all you can say ? please go and learn how to read.

you will be shocked with how stupid you are.

Anonymous said...

btw, even though I have Merce E-class, I own Proton kPreve as well. Building a car especialy a new model, it is not as simple as we can think.

Kalau dah patriotik sangat, kenapa pakai E class.. Kan lebih patriotik kalau pakai Perdana.
Dan satu lagi... Kalau setakat buat masuk lancer pastu modified sikit dan tukar
lambang rimau.. Nenek kau pun boleh buat. Copy paste jelah senang.

CheWal said...

@anon 11 january

kalau anda bercakap mengenai model Proton Inspira, ini bermakna anda tidak tahu perjanjian ataupun perkongsian platform yang dibuat antara Proton dengan Mitsubishi dimana Proton mengambil model Inspira dan Mitsubishi mengambil model Exora.

Kalau anda bercakap mengenai proton wira,iswara,perdana. Memang, pada peringkat awal mengikut Industri Master Plan 1 (IMP 1), Malaysia hanya mengeluar kan kereta yang di `rebadge' atau Malaysia hanya membuat pemasangan.

tsyhll said...

Chewal,
I'm quite surprised to see your comments Mitsubishi took Exora and rebadge as Mitsubishi as part of the Inspira agreement.

I googled and could not locate any Mitsubishi SUV that looks like Exora. I found Delica and Grandis, that is all on their official website.

Proton again and again being fooled by Mitsubishi thinking they gain the upper hand. Don't they ever learn? By far Lotus is the biggest.

Driving back and forth to work everyday, it is hard to see Inspira, they are like Ferraris. You only see them now and then.

If you're going to reply with any patriotic bull crap, you have insufficient knowledge, save it, I heard it countless of time.

It appears your idea and patriotism is different from the rest of us. Your idea of patriotism are follow blindly, pay for overpriced low quality cars for the sake of the national car industry and so that people like you can drive in their mercedes e class.

Anonymous said...

BODOH BETUL LA PENULIS BLOG NI...OTAK CETEK...TAPI BUAT-BUAT PANDAI..BODO LA..PEGI MENGAJI ABC BALIK.

CheWal said...

@tsyhll,

obviously, you don't read my all the article related to Proton or perhaps you don't understand. I think you need to brush up your comprehension skill.

@anon 09:59,

itu aje yang anda boleh tulis ? Hmmm....

Unknown said...

Nak rasa chevrolet camaro

Rizal Azman said...

http://beritasemasa.com/harga-kereta-nasional-malaysia

Anonymous said...

apa yg dibentangkan klau dikumpulkan memang ada benarnya baik samada dr segi positif maupun negatif……….masalah harga kereta dimalaysia memang boleh dikategori terlampau mahal sedangkan sebagai contoh perbezaan dgn harga kereta luar negara ………….DIJADIKAN MAHAL kerna untuk menjaga krebiliti kereta yg dilaung2kan sebagai kereta nasional sedangkan HAKIKAT yang sebenar malaysia bukannya mecipta engin kereta tetapi hanya ,MEREKA body LUAR KERETA SAHAJA ….KNAPA X CAYA KE CUBALAH TANYA MANA2 PEKERJA PROTON adakah kilang proton mencipta enjin!!!!MOU dgn mana2 syarikat yg mengeluarkan enjin menjadikan proton TERPAKSA stabilkan harga kereta malaysia….cuba fikir sejenak dr tahun tertubuhnya kereta yg dilaung2kan kereta nasional enjin keluaran mana?belum ada 1 pun dikeluarkan oleh proton…rakyat dikelirukan klau kereta nasional knapa proton perlu membayar kepada sebagai contoh crampro utk gen-2,,tiara enjin renault dan yg terkini inspria kepada mitsubishi………………..so apabila ini yg terjadi bila masanya proton nak dapat keuntungan klau x sembelih rakyat dlm negara……dan secara terang2an mgk ada yg katakan lebih negatif kpd kerajaan tetapi saya bersetuju apa salahnya klau kita sebagai rakyat beri teguran yg membina x kan nak hangguk yes sir sampai 7 keturunan……….dah terlampau lama rakyat malaysia dimomok2kan dgn slogan kereta nasional knapa x mereka cipta enjin sekali supaya malaysia mampu berdiri GAH sama seperti HONDA(negara jepun)….perit sekali sebagai rakyat kita terpaksa setelah berpuluh tahun ditipu dianiya dinegara sendiri……sedangkan kerajaan mampu merubahnya tetapi sbb ada syer2 insan2 yg tertentu yg tentukan pengaruh mereka dlm saham2 proton…….klau proton hasilkan kualiti yg bagus tetapi silapnya disini proton banyak hasilkan kuantiti saya sendiri x akan mempertikaikan harga kereta yg konon2nya kereta nasional!rakyat malaysia tetap sokong penuh buatan malaysia x caya ke…cuba anda perhatikan banyak mana kereta proton dijalanraya?tetapi kesempatan ini diambil kerajaan dgn x mengambil endah kerana ada ketirisan maupun keuntungan serta rakan kongsi yg perlu dibayar……..ambillah sikap win 2 win diantara rakyat dan kerajaan tetapi bilakah perkara seperti 2 akan terjadi…………!!!!!!!!saya sokong demi kebaikan rakyat sekira perlu teguran kita harus tegur jgn kita sebagai rakyar x berani berkata benar lagilah binawe!!!!!!tetapi kerna terlampau TAKSUB atau ada kepentingan diri sendiri kita sekadar butakan mata ……….mana2 kerajaan yg memerintah malaysia nie pun x kiralah yg akan datang atau masih berkekalan kerajaan yg memerintah jgnlah perbodoh2kan rakyat kerana tanggungjawab kerajaan yg memerintah bukan sekadar didunia sahaja……dan harus diingat seperkara tujuan rakyat memilih kerajaan adalah utk berusaha meringankan bebanan rakyat bukan seperti apa yg berlaku skrg nie…….

CheWal said...

@Rizal Azman,

1. Benar, kereta nasional adalah lebih kurang RM 5k-10k lebih murah di UK berbanding Malaysia.

2. Anda perlu tahu dan buka fikiran, mengapa ini berlaku. Terdapat banyak faktor mengenai penentuan harga. Ini termasuklah skala ekonomi, population (3x ganda dari malaysia) dan persaingan di sesebuah negara.

3. Sebagai contoh mudah, bandingkan harga antara USA dan UK. Harga di USA untuk satu model yang sama jauh lebih murah dari UK. Kenapa ? Sebab USA mempunyai skala ekonomi yg lebih besar, populasi yg besar dan persaingan yang kompetetif.

4. Contoh seterusnya, bandingkah harga Toyota Prius diantara UK dan Langkawi/semenanjung (Hybrid car tidak dikenakan import dan eksais duti). Harga Toyota Prius di Malaysia adalah RM40,000 lebih mahal dari UK. Kenapa ? sedangkan ianya adalah kereta yg sama. Sekali sebabnya adalah spt yg saya tulis diatas.

5. Perbandingan antara cost of living (saya lebih suka menyebut purchasing power) spt yg dibuat oleh laman web beritasemasa adalah kurang tepat.

6. perbezaan dalam purchasing power (bila dibandingkan gaji dgn harga yg terpaksa dibayar) amat bergantung kpd kekuatan currency sesebuah negara.

7. Contoh mudah, kita ambil harga PS3 di UK. Harganya adalah GBP299. Di Malaysia harganya adalah RM1,200 (murah sedikit), tetapi org yang bergaji RM2,000 di malaysia tidak mampu untuk beli PS3 tersebut, sebaliknya orang yang bergaji GBP2,000 di UK boleh beli PS3 itu dengan mudah.

8. Contoh yg lain adalah, lihat harga sub of the day (subway). DI UK harganya adalah GBP1.99 tapi di Malaysia harganya adalah RM7.50. Walaupun harga di Malaysia adalah lebih rendah dari UK(selepas convert), tapi ianya masih mahal dan diluar kemampuan oleh kebanyakan orang.

9. Apa yang menariknya adalah kalu diambil kira kos pemilikan kereta (CVO), kos nya lebih rendah di Malaysia berbanding negara-negara lain.

10. Adakah cukai tak boleh diturunkan ? Boleh dan sememangnya kerajaan sentiasa menurunkan cukai terutama duit import.

11. Untuk menghapuskan 100% cukai adalah langkah yg kurang bijak, kerana kita perlu tanya at what cost ? Kenaikan income tax?, kenaikan road tax?, introduce VAT(GST)?, pengurangan subsidi ?

12.Usahlah terpedaya dengan dakwaan pembangkang yang hanya bercerita dari satu perspektif sahaja. Mereka tidak mahu rakyat melihat dari pelbagai perspektif.

@ anon 11:01,

1. engin campro adalah diekabentuk dan dipasang oleh Proton. Ianya engine milik proton.

2. Inspira adalah dibawah program platform exchange dgn mitsubishi.

3. Kereta proton direkabentuk sepenuhnya oleh Proton (chasis, powertrain dll) kecuali transmission.

4. Kalau anda dengan orang/kawan yang kata proton tak buat engine, anda lempang muka dia berkali-kali.

Hafiz said...

Salam saudara. Pertama2 sekali saya ingin memuji cara saudara menulis, berdasarkan fakta dan bukan emosi. Saya harap lebih byk org yg bersikap intelektual spt saudara.

1. Namun begitu, tidaklah bermakna saya bersetuju dgn poin2 saudara. Saya telah tinggal di luar Negara (Australia) selama 7 tahun. Ini membuatkan saya sering membandingkan Malaysia dan Australia terutamanya dari segi pemilikan kenderaan. Saya bukanlah pemaustatin tetap, hanya sekadar pelajar.

2. Di negara2 maju, kereta bukanlah dikira sbg ‘luxury item’. Paling lama loan yg diberi adalah 5 tahun (secara amnya) kerana harga yg sgt murah. Sbg cth, Volkswagen golf di sini bermula sekitar 25k (~RM80k) tp di Malaysia bermula sekitar RM150K. saya bekerja sebagai cleaner sambilan dgn harga aud$16/hr, atau roughly kalau full time $150/day. Sebulan dalam aud3K (cleaner ni kira plg murah la gaji). Hanya sebagai cleaner sy mungkin dpt memiliki sebuah vw golf. Saya x rasa cleaner Malaysia mampu membeli hatta myvi skalipun dgn gaji $2-3/hour.

3. Kelebihan penghapusan cukai (secara berperingkat) pada hemat saya adalah:

a) Pengeluar kereta nasional tidak akan berada dlm comfort zone. Di negara2 maju, US, Australia, Jepun misalnya; kereta2 mereka tidak diberi keistimewaan cukai berbanding kereta import. Holden di Australia (national car), harganya lebih mahal drp Toyota, hyundai dan sebagainya. Jika di korea, Hyundai telah ditubuhkan lebih kurg sama masa dgn proton, tetapi skrg merupakan pengeluar kereta ke-4 terbesar di dunia. Adakah mereka dapat kelebihan cukai di negara2 eksport? Proton sepatutnya mampu berdiri sendri setelah lebih 20 tahun mendapat keistimewaan dan penat jerih darah rakyat Malaysia.

b) Memberi lebih byk pilihan kepada pengguna. Adalah hak pengguna utk memilih jenama dan kualiti yg mereka percayai, bukan dgn paksaan atau disebabkan tiada pilihan lain (spt kereta lain terlalu mahal). Jika kualiti preve hebat spt yg dikata, proton septtnya tidak takut dgn altis yg mungkin safety rating nya lebih rendah. Mungkin juga ada yg x suka sedan dan nk compact car, maka boleh memilih ford focus (rsnya myvi tak dapat high safety rating). On contrary for your statement with what I observe (about kereta Malaysia comparable dari segi safety), kereta2 jepun, korea etc seem to have better safety, fuel consumption and build quality. Bapa saya menggunakan campro engine, dan saya hamper pasti qualitynya jauh dibandingkan dgn vvti/tsi engine. Gear juga amat jauh kualtinya jika dibandingkan dgn DSG tipttronic etc. tp skrg sy telah nmpk proton telah cuba memperbaiki imej dan kualiti, di mana saya amat memuji tindakan ini.

4. Harga kereta juga overprice di sebabkan faktor2 ketirisan. Rakan sepengajian saya mengambil automotif di sini dan pulang bekerja di kilang proton. Gaji engineer di sana amat menyedihkan & and there’s no way disebabkan gaji pekerja harga kereta adalah mahal (rujuk piket pekerja proton baru2 ini). Apa yg plg dikesalkan juga ialah terdapat faktor2 ‘rasuah’ di mana pembekal tayar, tingkap etc mendapatkan kontrak secara tidak jujur, membuatkan quality yg rendah serta meningkatkan harga akibat rasuah yg perlu dibayar. Kereta proton ayah saya, telah 3-4 kali ditukar stereng akibat rosak. Ini amat2 dikesali.

Hafiz said...

5. Untuk counter poin2 saudara:
a. Cukai eksais turut dikenakan. Dari yg saya bc, PR akan turut cuba mengurangkan cukai eksais, which will lower the price even more. That is a good move sbb cukai eksais yg paling menjerut harga kereta.
b. Same level field. Bg saya ini mungkin ada benar dan tidak benar. Oleh kerana AP dimonopoli oleh golongan tertentu, maka mereka sewenang2nya mengawal harga kenderaan import menyebabkan harga melonjak tinggi. Cthnya Tan Chong Motor (lihat utusan 28 Feb 2013), mereka di dalam senarai billionaire skrg, dan juga pemilik porsche di Malaysia. Proton mendapat kelebihan harga krn tiada system AP/monopoly di situ.
c. Kesan pengurangan cukai tidak signifikan. Saya berpendapat kalau Toyota altis atau Volkswagen golf boleh dimiliki rakyat biasa, itu adalah sgt signifikan (selepas cukai eksais diturunkan juga). Org kaya yg walaupn cukai turun ke tak mereka ttp kaya dan pasti tak kisah. Utk menambah signifikan lagi, pengeluar kereta boleh disaran utk mengeluarkan kereta di bwh 30k, cthnya viva yg pada hemat saya pttnya berharga hanya sekitar 20k.
d. Pengurangan pendapatan negara. Jika di negara2 maju tidak terlalu bergantung kpd cukai kereta, bagaimana mereka mendapat duit? Cukai ke atas kereta logiknya akan membebankan SEMUA lapisan masyarakat, miskin atau kaya. Cara paling berkesan ialah meningkatkan cukai ke atas org kaya, dan menubuhkan pasukan setaraf IRS di US, mengejar para jutawan yg mengelak cukai. Saya mengenali seorg tan sri, yg secara jujurnya adalah billionaire, tp tidak pernah keluar senarai org terkaya di Malaysia kerana ingin mengelak cukai. Para bapak menteri dan anak2 menteri bagaimana pula system cukai mereka? Ketirisan, projek lembu, perwaja, penjana bebas, PKFZ etc berjumlah 28 billion setahun kalau berjaya di atasi pasti dapat menampung cukai tersebut.
e. Thailand. Saya kurg pasti statement saudara mengatakan harga kereta di Thailand adalah mahal adalah benar. Jika betulpn, bukankah kita ptt compare dgn negara2 maju. Cthnya kita dapat no 10 dlm kelas, jgnlah kita compare dgn org dpt no 15 sbb pasti kita lebih bagus. Nk lebih maju kenalah compare dgn murid no 1.
f. Ekosistem automotif terjejas. Saya berpendapat jika cukai diturunkan secara berperingkat2, ini pasti dapat mengurangkan kesan ke atas peniaga kereta terpakai. Boleh juga diberi insentif kpd mereka utk mengurangkan kesannya. BR1M (pada hemat saya adalah rasuah pilihanry) boleh diberi kepada ratusan ribu org, kalau setakat peniaga kereta terpakai pasti boleh ditolong lebih lagi.
g. Patriotism. Saya rasa tempoh masa 20 tahun rakyat dibebankan dgn cukai sudah cukup memberi ‘headstart’ kpd proton. Adakah Hyundai terus2an mengeluarkan mediocre-quality car walaupun setelah 20 tahun?
6. Cadangan saya:
a. Benda keperluan ptt dikurangkan harga, bukan dijadikan tempat mengaut untung. Saya berasa amat terkilan melihat kenderaan perlu dibayar sehingga 9 tahun. Rakyat Malaysia adalah hamba hutang.
b. Kenakan cukai yg tinggi pada org kaya. Ataupn kenakan cukai sgt tinggi kepada kereta2 mewah, sbb org kaya pasti akan beli juga sbb byk duit dan mereka pasti ingin rasa berlainan dai kenderaan org miskin.
c. Kurangkan ketirisan, insyaAllah.
d. Perbaiki public transport, saudara akan faham kenapa impaknya jika berada di negara2 maju spt saya.
e. Utk mengelakkan impulse buying; loan hanya diluluskan jika jumlah bulanan yg perlu dibayar adalah 1/5 dari harga kereta. Bank2 berperanan dalam hal ini.
f. Sikap rakyat Malaysia yg perlu diubah. Cthnya sy amat2 bersetuju system AES dilaksanakan. Disamping dapat menambah revenue kerajaan, dapat mendidik rakyat. Tp saya lihat kbykan mereka terlalu gemar melanggar peraturan dan kemudian menyalahkan kerajaan.
7. Akhir kalam, saya merasakan penurunan harga kereta memberi lebih kesan positif dari negative, berlainan dari kesimpulan saudara. Sekali lagi, saya hormati org yg mengemukakan hujah2 spt saudara dan bukan bercakap atas emosi.

p/s benarkah safety preve better dari kereta2 import lain? Adakah kereta nasional lain sebegitu juga?

CheWal said...

@hafiz,

1. tulisan saya juga adalah berdasarkan pengalaman berada di UK selama 6 tahun.

2. Sila baca jawapan saya kpd Rizal Azman utk melihat harga kereta dari pelbagai sudut dan untuk melihat faktor yg mempengaruhi kuasa beli.

3. Maksud penghapusan cukai tidak membantu golongan miskin adalah, sekiranya mereka mampu beli kereta pada harga RM60k, samada sebelum penghapusan cukai atau selepas penghapusan cukai, kemampuannya masih sama iaitu beli kereta berharga RM60K. Yang berbeza adalah jenis kenderaan. Kalau sebelum ini dgn RM60K mereka boleh beli Proton, selepas ini mereka boleh beli Altis. Tapi nilai kemampuan iaitu RM60K masih sama.

4. Mengatakan harga kereta tempatan akan menjadi terlalu rendah adalah tidak tepat melainkan anda berkompromi dgn kualiti. Ianya tidak akan menjadi murah kerana beberapa faktor spt skala ekonomi dan kuasa beli spt yg saya jelaskan dlm jawapan kpd Rizal Azman.

5. Hyundai di `protect' dgn cukai dan cara2 lain selama 40 tahun ! Negara-negara pengeluar lain seperti Jepun juga `protect' industri mereka jauh lebih lama. Da Proton dah mula tidak di`protect' oleh kerajaan apabila kerajaan telah mengurangkan cukai import dan lain2 secara berkala.

6. Anda mengatakan BR1M adalah rasuah pilihanaya sudah cukup membuktikan kedangkalan anda berfikir dan terpedaya dengan dakyah pembangkang. Mungkin ini sebabnya anda tidak mampu melihat dari pelbagai sudut.

p/s: Preve mendapat 5 star rating untuk NCAP

Anonymous said...

CheWal manusia paling bodoh di dunia...........sangat malang kalau kau orang melayu............

Anonymous said...

chewal, cara anda membuat perbandingan tidak munasabah....jika kita dapat membeli sepinggan nasi dengan harga rm5 kenapa kita nak bayar dengan harga rm8 .......saya rasa awak kena buat bancian 100 orang pengguna proton untuk menilai kualiti proton yang sebenar......kualiti proton yag dieksport tak sama dengan yang dijual di malaysia........jika altis dah murah pun tak semua rakyat malaysia mampu memilikinya....rakyat yang sebelum ni tak mampu pakai kerata boleh memilih kereta proton yang berharga murah.......proton tetap laku...

CheWal said...

@anon 23:02,

Fahamkan apa yg akan saya jelaskan :

1. katakan pada waktu ini (dgn tax), harga nasi lemak proton RM6, nasi lemak toyota (biasa) RM10 dan nasi lemak toyota (ayam) RM12.

2. Pada ketika ini, anda mampu membeli nasi lemak proton dgn hutang selama 5 tahun. anda juga mampu membeli nasi lemak toyota (biasa) tapi dgn hutang selama 9 tahun. dan anda tidak mampu utk beli nasi lemak ayam sebab melebihi kelayakan.

3. Katakan, cukai diturunkan. Harga nasi lemak ayam menjadi RM10, Harga nasi lemak biasa (toyota) menjadi RM7 dan harga nasi lemak proton kekal RM6 (kerana semua kenderaan dikenakan cukai yang sedikit dan proton dikenakan cukai yg sedikit dari awal. Tiada negara yg tidak mengenakan cukai kenderaan kecuali duty free zone)

4. selepas penurunan cukai ini, kemampuan anda masih sama, tapi nasi lemaknya berbeza. Iaitu, kinii anda mampu beli nasi lemak proton dan nasi lemak biasa toyota dgn hutang selama 5 tahun dan anda mampu untuk beli nasi lemah ayam dgn hutang 9 tahun. Sebelum ni anda tak layak sbb harganya RM12.

5. Oleh kerana anda mampu untuk beli nasi lemak ayam, anda akan beli nasi lemak tersebut dgn hutang 9 tahun. Hutang anda dan kemampuan anda masih sama, yg berbeza adalah nasi lemak. Kalau sebelum ini anda beli nasi lemak toyota (biasa), kini anda beli nasi lemak toyota (ayam).

6. Kalau anda taknak hutang yg lama, anda boleh pilih utk beli nasi lemak biasa toyota dgn hutang 5 tahun. Tapi, tahukah anda sebelum penurunan cukai pun anda boleh mengurangkan hutang ke 5 tahun dgn memberi nasi lemak proton ?

7. Sebab itu saya katakan, penurunan cukai tidak akan merubah tahap kemampuan dan hutang. Ianya hanya merubah jenis kenderaan.

8. Ianya juga tidak akan membantu golongan berpendapatan rendah yg hanya mampu beli proton sebab harga proton dan produa tidak akan berubah (kerana mereka memang tidak dikenakan duit eksais sekarang ini)...tapi, penurunan cukai ini hanya membantu golongan berpendapatan sederhana dan kaya (sama seperti mana-mana polisi/manfesto PR yg hanya membantu mereka yg kaya).

9. kalau anda nak tanya 100 orog pengguna proton, pastikan anda tanya pengguna Preve atau SAGA BLM dan jangan terkejut kalau 95 orang darinya akan mengatakan kualiti kereta mereka cukup bagus.

tsyhll said...

Chewal,
I like to refute your points on economy of scale, population size and competition.

1. Australia have a population of 23 mil people (2013 estimate). Malaysia 2010 census claims we got 28 mil. Logically we should have somewhere around 30 mil now. So Australia is a good enough comparison.

2. Malaysian Preve 1.6 CVT Premium solid color on the road price is RM 72,540.00. Source proton.

3. Australian Preve 1.6 CVTGX Solid color drive away price is RM 66,264.52 (AUD 20,990). Source proton Au, conversion XE.

4. You may think these preves are the same, but they are not. In order for preve to get Ancap 5 stars, proton supplied as standard 6 airbags for Australian preve. Front, Side and Curtain. 2 each.

5. Malaysian Preve got 5 years warranty. Australian Preve got 5 years warranty, 5 years free service, 5 years roadside assistance. I don't know whether Proton Malaysia provide the same or not because it is not stated.

6. So for smaller population, Australian enjoys better and cheaper Preve (RM 6,276 cheaper).

7. Since Preve is made in Malaysia, the cost of transporting these cars there should also be count in.

8. So to figure out how much is the cost to transport these car to Australia, i refer to Proton Preve East Malaysia price. They are RM 2,000 more expensive. So i would put around RM 4,000 per car to transport Preve to Australia. Closest city in Australia from Malaysia is Perth which is 5 hours by plane. KL to Sarawak took about an hour.

8. So roughly Australia paying almost RM 10,000 cheaper for better car.

9. So if Hafiz, the commenter above, who study/live/work in australia earning AUD 3,000 per month bought this car, he could probably be able to pay of this car completely in 2-3 years.

10. What do you have to say about this?

CheWal said...

@tsyhll,

1. sorry for the late reply.

2. Yes, Proton preve in australia is around RM 6,xxx cheaper than Malaysia.

3. and yes, the population is lower than Malaysia.

4. The only different in terms of spec, australia got 2 more airbags (6 airbags) compared to Malaysia (4 airbags)

5. But, 4 airbags is enough to get 5 star NCAP rating (you can refer to their website)

6. The shipping cost doesn't work like that. The cost to ship one car (personal) from UK to Malaysia is GBP500 (around RM2,500). UK is more than double the distance compared to Australia. And for bulk shipping, the cost even lower.

6. Anyway, you are missing another parameter...competition.

7. Due to the competition, its common for car manufacturer to sell at minimum profit margin or even at cost price (this is common especially in US). If Proton sell with higher price, they will be no more proton in Australia. The important thing is sale numbers as this will return back to reduce the cost per car (improve economy of scale overall)

8. I presume you are emphasizing on the 2-3 years loan when doing the comparison. Again, you are missing the currency factor.

9. Someone earn AUD3,000 per month need 2-3year to finish up AUD 20,000 loan. But someone that earn RM3,000 per month will always need 9 years to finish up RM 66,000 loan.

10. Even if Preve cost RM60,000, you still need 9 years to finish the loan if your salary is RM3,000 per month. This is nothing to do with the car price, but more to do with the purchasing power.

11. I've explained about the purchasing power in my previous reply by taking example of buying PS3 or Subway sandwich in UK. Its more to the currency strength.

CheWal said...

I forgot to add :-

12. Most probably the price listed does not include tax especially the stamp duty.

13. Assuming that the GST (20%) already included in the price list, adding stamp duty which is about 3% from the purchase price, insurance, road tax.... the price will reach AUD 22,900 and this is RM 72,700. That is the reason why on the website, it says FROM AUD 20,990.

14. You are reaching back at the same price as Malaysia.

tsyhll said...

Chewal,

You just proved that Malaysians are being duped by Proton, again.

East Malaysians that is.

1. Shipping cost for personal car from UK to KL which is 15,000 km away only RM 2,500.

2. Distance between Kuching, Sarawak to KL is 976 km only, yet Proton is charging RM 2,000 extra for each car. Thank you Proton, we are grateful for this!

3. Sale number and competition: How could you reach HIGH SALE NUMBERS in a country that has low population and fierce competition?

4. In Australia, for AUD 3,000 - 5,000 more you could get a Toyota Corolla with 7 speed auto transmission and cruise control, or Made in Australia Camry with 7 airbags for $30,xxx. Honda Insight for $32.xxx. These are not the same segment, but they are much better in terms of value for money and the amount of technology they offered.

5. It is stated drive away price in the website. You see, even Proton in Australia is continuing the tradition of duping the customer in every way possible. Ok, let's take your price of AUD 22,900. I would still go for Toyota Corolla 1.8 Engine, 7 speed multi drive for full drive away price of AUD 25,446.

6. So how are you going to reach high sales to achieve that economy of scale that you mentioned with this fierce competition from top car manufacturers in the world.

7.Proton would be better off selling Australian Spec'd Preve (6 airbags) with Australian price of RM 66k, and achieved that high sales and economy of scale, easily and the same time wipe out all the competition. I would go to Proton dealer now and book today, if this were to ever happen.

8. But no, this won't happen. Because Malaysian are nobody, Proton was established to serve the Mat Salleh in UK and Australia.

CheWal said...

@tsyhll,

1. Regarding the shipping cost. That's why I said in my reply, it doesn't work like that (simply take the shipping cost and adding up). There are so many other factors which I don't know. every product is expensive in the east.

3,4,5 & 6. You just proved my point. This is the problem faced by car manufacturer in some countries. Sometimes they have to sell at slim margin or even at cost in order to get the volume. They are targeting long term benefit (when the volume reach certain numbers.) You should know that some companies even sell their cars at lost in the USA. This is for market penetration.

7. As I said, the different in spec is only additional 2 airbags and on the road price, its the same ~ RM 72,XXX between Malaysia and Australia.

8. If you think Proton strategy is favoring Mat salleh, you are delusional. You better check the price different between Toyota in US and Toyota in UK. By your reasoning, Toyota is favoring US people than UK.

tsyhll said...

1. It is not only the 2 additional airbags. You forgot the 5 years free service and 5 years road side assistance. Somebody has to foot the bill for this.

2. So combine above and the RM 2,000 more for East Malaysian, how can you say Proton are not favoring the Mat Salleh? Twist your word any way you like, you can't deny the fact that Australians are getting better Preve, with better after sales service, for less or the same price as what we Malaysians paid.

3. UK population 62 million. US population 314 million. You should know better, it is your point. Heck, Toyota is the biggest car maker this year. They must be doing something right.

4. It may only be 2 airbags, but it is more than enough to turn the tide in car sales. People now are even comparing what kind of tyres car manufacturers use as standard in buying a car. See this article in The Edge about Preve sales. Proton obviously doing something wrong.

http://www.theedgemalaysia.com/in-the-financial-daily/215201-preve-sales-fall-short-of-target.html

5. I'm not sure what market penetration are you talking about here, but Proton has been in Australia since 1995. That is 18 years my friend. The first model that is launched there is Persona.

6. You see, in a way I understand why proton do this, to compete in the real world. But Proton fail to see this from the consumer or Malaysian point of view, "What about us?". A simple guy on the street who knows how to get this informations will be pissed off knowing that he or she are paying more for our locally made cars compared to Australian or the UK. To put is simply, Anak kera di hutan disusukan, anak sendiri di rumah kebuluran.

7. Even when Proton do realize that the rakyat hate them so much, they didn't do anything about it, and continue to do what they have been doing and at the end of the day wondering why the sales drop year on year.

CheWal said...

@tsyhll,

1. We do have free roadside assitance. The only thing we don't have is 5 years free service but we do have free service up to 20,000 KM which is more than previous proton model.

2. As I said before and as agreed by you, due to the competition in Australia, Proton has to sell at minimal profit margin. Why you blame Proton for this ? It is common for any car manufacturer. Anyway, looking at the price different, its not that much.

3. My comment on the market penetration is just and example to show that some companies do sell their car at lost in the early stage. (even proton did this long time ago).

4.I don't understand why you keep asking "what about us" when you know the reason for Proton and all other car manufacturers selling at lower price in competitive market ?

5. I give you another example. Lets look at Toyota Prius. A hybrid with zero tax. The price in Langkawi (zero tax) is RM 40,000 more than the price in UK (minus VAT) and the price in UK includes the profit margin. That's mean toyota in Malaysia gained more than RM40K profit margin ! Why ? it s because the same reason and maybe plus greedy because RM40K profit per car is too huge.

6. So, compare between Toyota which sell the car at RM40K more than they should and Proton which sell the car at RM3K more, shouldn't you feel happy about Proton ?

tsyhll said...

I do understand why Proton sell at lower price at competitive market but you don't understand the crux of the matter of my argument here.

We are getting 2nd class product here. I doubt even with the current Preve price in Australia, sales wont improve.

But here in Malaysia, Malaysian should be getting the SAME (100% identical, inclusive of free service) to what the Aussies got for the same price or less if possible.

By doing this, the chances of Proton selling more Preves is higher (economy of scale) and brand assurance might improve.

Lower sales numbers means low confidence.

This is democracy, and the people has spoken.

I rest my case. Thank you.

CheWal said...

@tsyhll,

1. Less 2 airbags and you called it `second class product' ? For god sake, it is just to airbags and even not the primary one. You will stil get 5 star safety rating even without those two airbags !!!

2. Yes, maybe the sale for Preve in Australia will not improve due to the heavy competition from other brands. Proton should sell cheaper but then, again you will blame proton.

3. and you should check the spec for entry level Toyota Camry which cost about RM 150K ? If you said with less than 2 airbags, proton is giving 2nd class product, I can't imagine what will you say to Toyota ? 3rd class product ?

4. Yes, people have spoken but sometimes they speak due to their ignorance.

Anonymous said...

Salam.. bang kalau yang ini betul ke? saya copy paste sahaja dari :
http://beritasemasa.com/cukai-kereta-import-rakyat-malaysia-turun

Jika diperhatikan secara teliti, kita ambil contoh mudah di sini iaitu, katakan anda ingin membeli kereta Subaru Impreza WRX 2.0, harga CIF di yang dipaparkan pada imej di tas menunjukkan harga dari pengeluar termasuk kos penghantaran ke Malaysia adalah RM 60,291 sahaja. Namun, setelah dicampurkan dengan Duti Import, Duti Eksais dan Cukai Jualan Mengikut jadual cukai yang diberikan, harga kereta import ini terus melambung tinggi :

(30% +90% + 10% ) x Harga CIF Kereta (RM60,291) jumlahnya:

(RM18,087.30 + RM54,261.90 + RM6,029.10) = RM 78,378.30

Harga cukai kereta import ini pula perlu ditambah kembali kepada harga CIF kereta tersebut iaitu RM 78,378.30 + RM 60,291 dan harga kereta Subaru Impreza WRX 2.0 untuk masuk ke Malaysia adalah kira-kira RM 138,669.30. Dan harga ini belum lagi mengambil kira :

Harga keuntungan yang bakal diambil oleh pengedar utama dan harga keuntungan salesman.
Selain itu, jumlah ini belum lagi dicampur dengan insuran dan cukai jalan untuk membolehkan kereta ini berada di atas jalanraya di Malaysia.

Daripada contoh di atas, adakah anda nampak sebenarnya harga kereta yang cukup hebat dan gah itu, hanya murah sedikit daripada harga kereta Proton Waja?

Unknown said...

Macai umno,ape yg dibuat kerajaan sume betul kt kau,dok uk tp kerajaan tanggung,bkn tau susah rakyat majoriti,tgk tulisan mula2 dh ckp janji pakatan kosong,itu menunjukkan kau macai kepalo babi umno,banggang punye statement.

Unknown said...

saya sokong barangan tempatan. biarlah yang lain nak yang import bagai. jatuh lingkup air mata dan darah. saya setia ngan negara..