April 22, 2008

Hikmah keputusan PRU12

saya pernah menulis dahulu berkenaan dgn tajuk... "hilangkah kepentingan melayu dan islam " .... semasa menulis ini, saya hanya membuat andaian melalui analisa `worst case scenario' .... tetapi sedihnya, andaian ini semakin hari semakin menjadi kenyataan.

Sebelum saya teruskan, ingin saya bagitau satu kenyataan bahawa..... Perkara-perkara utama yang dibuat oleh PR bila dapat memerintah....

1) Menafikan pendekatan DEB
2) Memperjuangkan nasib Babi
3) Membuka perkampungan Cina (China Village)... ini dalam perancangan

hmm.... melihat kepada perkara-perkara diatas.... siapakah yg mendominasi PR ? Jawapanya adalah DAP. kepentingan bangsa apakah yang diutamakan ? jawapanya Cina. Bangsa apakah yang diperbodohkan....? jawapanya Melayu. Taring siapakah yg berjaya ditumpulkan ?... jawapanya PAS yg dulunya bermatlamat memperjuangkan islam...tapi kini tidak lagi. Yg dulunya berkokok dan membangkang projek babi... tapi kini tidak lagi. Semua ini adalah kerana mereka tunduk kpd cina DAP.

Berbalik kpd soal babi, kerajaan dibawah Khir Toyo telah membincangkan untuk penternakan babi yg menggunakan teknologi Jerman ini, dan ini bukanlah satu benda yang baru.... Dalam mesyuarat exco dibawah Khir Toyo, yang diputuskan adalah teknologinya....tetapi belum diputuskan mengenai perlaksanaan, tempat, kaedah dan sebagainya. Ini adalah kerana untuk mengambil kira sensitiviti bangsa melayu dan tentangan-tentangan yang mungkin datang dari masyarakat melayu. Malah dalam kempen PRU12 yang lalu, PAS begitu lantang membangkang projek babi berteknologi german ini...... diantara ayat-ayat yg digunakan semasa kempen adalah..... " Teknologi dari German, tiada bau.... tetapi Babi tetap najis, haram tetap haram....". Inilah secara ringkas ayat yg digunakan oleh PAS semasa kempen dahulu. Sama kesnya dgn projek incinerator di Semenyih, ianya telah diputuskan, tetapi akibat dari tentangan dari masyarakat di semenyih, projek itu dibatalkan.

kerajaan selangor dibawah Khir toyo juga, berusaha mengurangkan jumlah penternakan babi di Selangor yang mendatangkan kemarahan dikalangan org cina. Sememangnya org cina tidak begitu gembira dgn khir toyo krn ketegasan beliau kpd org cina.

Yg ironiknya, perkara yang dibangkang oleh PAS sebelum ini, kini disokong. Dahulunya PAS mengutuk projek babi yg menggunakan teknologi german ini, kini disokongnya pula. Dulu mereka mengutuk kerajaan pasal babi sehinggan keluar ayat yg popular iaitu ..." Orang Badwi di Arab membela unta, tetapi Badawi di Malaysia menjaga babi"...saya rasa ramai yg tahu siapa yg mengeluarkan ayat tersebut.

Mengapa kini PAS menyokong perkara yg dibangkangnya dulu. Dimanakah pendirian mereka ? adakah kerana kejarkan kuasa sehingga sanggup membelakangkan prinsip. Dulu bila kerajaan selangor berusaha untuk membuat penternakan babi secara moden dan mengurangkan jumlah babi, ditentang dan dibangkang.... tapi kini mereka juga membuat perkara yang sama. Ini adalah kerana mereka sebenarnya terpaksa tunduk kepada kehendak DAP. Dengan kata lain, oleh kerana mereka ingin menjadi pemerintah, mereka rela menyokong DAP walaupun terpaksa menggadai prinsip mereka.

Tidah hairanlah apabila kerajaan BN melaka yang cuba mengurangkan penternakan babi di melaka ditentang oleh org-org cina termasuk juga org-org PAS. ini berlaku sebelum pilihanraya dan ianya disebut sendiri oleh org DAP, malah DAP mengucapkan terima kasih kpd PAS kerana menyokong DAP membantah tindakan kerajaan Melaka memusnahkan pusat-pusat penternakan babi.

Di satu masa, bila PAS berjuang bersendirian , mereka membantah projek babi, tetapi bila mereka bersama-sama dgn DAP, mereka menyokong projek babi malah membantah usaha kerajaan yg cuba mengurangkan babi di malaysia.

Saya rasa usaha Khir toyo dan ali rustam untuk mengurangkan penternakan babi adalah baik.... tapi kalau saya jadi pemimpin negeri, saya rasa saya akan memusnahkan semua pusat penternakan... tak perlu ada langsung. Ini kerana adalah jelas babi adalah binatang yang kotor dan membawa penyakit.

Kalau Singapura yg bermajoriti cina tidak mahu ada pusat penternakan babi, kenapa di Malaysia perlu ? Kalau singapura boleh mengimport babi, kenapa Malaysia tak boleh import sahaja ? kenapa Singapura tak mahu ternak babi ? kerana mereka tahu babi ini kotor dan mendatangkan penyakit.

Kalau kita nak ternak babi, saya cadangkan kita buat pusat ini di Pinang yg bermajoriti cina supaya mereka boleh peluk babi pagi, petang, siang dan malam. ataupun kita buat pusat penternakan ini berdekatan dgn rumah Theresa kok sbb dia yg nak sangat babi ni..... Adakah pulau pinang bersetuju kalau pusat penternakan babi ditempatkan disana ? Adakah Theresa kok bersetuju kalau pusat penternakan babi ditempatkan berdekatan dgn rumah beliau ? Tentunya tidak, sbb apa ?....fikirkanlah sendiri.

Dahulunya, saya mungkin rasa terkilan apabila BN kalah dibeberapa negeri, tapi kini tidak lagi, malah saya rasa bersyukur kerana rupanya ada hikmah yang besar disebalik perkara ini. It shows the true color.

Berkenaan dgn perkampungan cina yg dicadangkan oleh Theresa kok, bersedialah selangor dipenuhi dan dimajoritikan oleh org-org cina...supaya satu masa nanti, selangor akan menjadi seperti Pulau Pinang atau singapore.

No comments: