October 15, 2008

Memahami Hak Keistimewaan Melayu/Bumiputera

1) Tanah ini adalah tanah melayu. Nama asalnya pun adalah tanah melayu. kenapa ianya diberi nama ini.... Ianya adalah kerana penduduk asalnya adalah orang berbangsa melayu.

2) Dalam perlembagaan... orang melayu adalah mereka yang berugama islam dan menjalankan adat istiadat melayu.

3) Sekiranya orang itu bukan bangsa yang asal disini, maka orang itu perlu memohon citizenship (kerakyatan). semasa merdeka, perjanjian telah dibuat dimana kerakyatan diberi secara percuma dan otomatik kpd bangsa-bangsa yang dibawa masuk oleh british.

4) sungguhpun begitu, terdapat sedikit tambahan...dimana ianya berkaitan dengan penduduk asal tanah melayu ini tetapi bukan orang islam atau orang melayu. Golongan ini dipanggil bumiputera. ianya ramai di sabah dan serawak.

6) Mengapa hak-hak melayu dan bumiputera ini perlu dijaga ? Kerana ianya adalah penduduk asal atau origin di tanah ini. Ianya dipelihara bukan sebab bangsanya melayu atau agamanya islam... tetapi kerana dia adalah penduduk asal negara ini. Sebab itu golongan bumiputera juga termasuk kerana ianya adalah penduduk asal..... tanah ini milik mereka pada awalnya. Oleh kerana penduduk asalnya adalah melayu/bumiputera, maka hak-haknya perlu dipelihara. Siapakah melayu, mereka adalah orang yang beragama islam dan menjalankan adat istiadat melayu. Tiada orang melayu yang tidak beragama islam.

7) Hak penduduk asal ini dipelihara agar mereka tidak akan lenyap dan dipinggirkan oleh mereka-mereka yang datang kemudian nya.

8) Oleh itu, tiada salahnya menjaga hak-hak penduduk asal ini iaitu melayu/bumiputera.

9) Bagaimana pula dengan bangsa lain yang memeluk islam ? Mereka tetap bukan penduduk asal/origin maka mereka tidak termasuk dalam hak-hak yang termaktub dalam perlembagaan. Sbb itu kita dapat lihat walaupun seseoarang itu beragama islam, tetapi bukan berbangsa melayu ianya tidak mendapat hak keistimewaan kerana ianya bukan bangsa asal.

10) sbb itu saya jelaskan diatas agar konsep ini difahami agar ianya tidak menyinggung mana-mana pihak.

12) kesimpulannya, perlembagaan malaysia memelihara hak-hak keistimewaan bangsa melayu/bumiputera kerana mereka adalah bangsa/penduduk asal negara ini disamping tidak meminggirkan hak-hak bangsa lain.

3 comments:

Anonymous said...

tapi skrg ni,orang cina dan india pun dah start tuntut status bumiputera juga.alasan mereka untuk merealisasikan gagasan 1 Malaysia dan sebab ada di antara nenek moyang mereka yang tinggal kat sini lebih seratus tahun.kata benda ni mmg tak adil sebab melayu je yang asyik dapat keistimewaan walhal diorang tak sedar,kalau orang melayu tak tolak ansur dulu dgn berikan taraf kerakyatan tanah melayu kepada mereka,entah di manalah mereka berada skrg.jangankan status bumi's,kerakyatan pun diorang takkan dapat.dunia...dunia...

Anonymous said...

Seingat saya, tahun 70an 80an, bangsa2 lain selain Melayu/bumiputra ni tak pernah mahu mengaku dia warga Malaysia walaupun lahir di negara ini malah malu nak mengaku mereka rakyat Malaysia.. Mengapa baru skrg sibuk2nak persoalkan hak keistimewaan Melayu/Bumiputera ni??

Anonymous said...

But what did you "expect" ? Did you "expect" anak/cucu cina dan india selama-lamanya is supposed to be "happy"/celebrate to this kind of hak (and selama-lamanya mahupun 100000 years later, no time limit)? Sorry, It's not a "question" but it's "illogically". It's the same thing like kenapa ayah saya miskin, kenapa orang lain pula kaya ? I do nothing when i born, i just cannot choose my father. If my father is Melayu, i'm a Melayu of course and i happy to get hak. I don't have hak just because my father is something else ? You might said "Ini nasib lah". But the law is not immuable nasib like which father born me, the law was written by human. But to be honest, i as a Chinese is satisfy and enjoy my life. i don't have interest to question this kind of thing. I'm a programmer, i busy on programming, i don't have enough time to learn programming and not interest on such hak thing(jsut don't too over is fine). Everyone life is short especially programmer, who got time to rampas your hak ? Honestly, i never think about it, only you think about the threat.