March 19, 2008

Pilihanraya...

Pada 8 Mac yang lalu telah pun selesai pilihanrya umum bagi Malaysia buat kali yang ke 12. Keputusan yang keluar memberikan begitu banyak interpretasi terhadap negara, kepimpinan, sikap, keberkesanan propaganda dan seribu macam interpretasi yang lain. Secara jujur, bagi saya keputusan pilihanraya tersebut adalah sesuatu yang memeranjatkan. Kekalahan parti yang pernah memerintah negara selama 50 tahun di beberapa buah negeri begitu mengejutkan, malah kehilangan majoriti 2/3 didalam parlimen semenjak 1969 adalah merupakan satu prestasi yang paling buruk bagi 
Barisan Nasional. 

Kekalahan BN di beberapa buah negeri seperti Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan (yg masih belum berjaya dirampas semenjak 1990) menambah kan lagi kemerosotan prestasi parti BN. Telah terlalu banyak analisa yang telah dibuat mengenai pilihanraya ini. Ada yang mengatakan ianya adalah sebgai undi protes terhadap kerajaan, ada yang mengatakan ianya adalah kebangkitan rakyat, ada yang mengatakan ianya akibat kelemahan pimpinan negara dan berbagai-bagai alasan lain. Bagi saya, semua alasan yang diberikan ada kebenaranya. Pada pendapat saya kekalahan BN berpunca dari kelemahan pimpinan negara yang diterajui oleh Pak Lah yang menyebabkan rakyat dari semua kaum tidak berpuas hati. Lantas mereka menjadikan pilihanraya sebagai tempat untuk menunjukkan protes terhadap kepimpinan. Kesimpulan mudah, ianya menunjukkan kematangan di kalangan rakyat untuk membuat pilihan untuk memberi signal kepada kepimpinan negara agar melakukan yang terbaik didalam kepimpinan demi kesejahteraan rakyat seluruhnya.

Kepada wakil-wakil rakyat yang telah dipilih oleh rakyat, tahniah diucapkan dan diharapkan agar menunaikan amanah yang diberikan dengan sebaik-baiknya dan kepada yang tidak terpiliah, diharap dapat menerima kekalahan itu dengan hati yang terbuka dan walaupun kalah, mestilah tetap memberi sumbangan yang sewajarnya demi Agama, Bangsa dan Negara.

Pilihanraya kali ini membuka mata dan fikiran saya. Ianya mempunyai banyak hikmah yang boleh dipelajari sebagai pengajaran kepada semua pihak termasuk rakyat. InsyaAllah diruangan yang lain akan saya ulas luahan hati saya dan persoalan-persoalan yang timbul dalam fikiran saya.

 

No comments: