December 20, 2011

Anwar Ibrahim dan penipuanya

1. Dalam dakwaan yang dibuat oleh Anwar seperti yang disiarkan oleh MalaysiaKini, Anwar membuat beberapa dakwaan yang bercanggah ataupun menipu.

2. Lihat kepada kenyataan beliau yang ditanda dengan warna merah. dalam kenyataan pertama, beliau mengatakan :-

"pada tahun 1993, beliau menulis kepada bank dunia atas kapasitinya sebagai menteri kewangan untuk MENOLAK bantuan kewangan."

3. Tetapi melalui laman web bank dunia, Malaysia ada membuat beberapa pinjaman pada tahun 1993. rujuk gambar di bawah. lihat tarikh yg bertanda merah. Tarikh kelulusan di sini adalah pada 16 Mac 1993 dan 14 December 1993.


4. Kalau beliau menulis untuk menolak bantuan kewangan pada tahun 1993, kenapa bank dunia beri pinjaman seperti yang tertera di atas ? Bank dunia saje saje ke nak bagi duit ?
5. Kalau dilihat pada perjanjian yang ditandatangani pada December 1993 pula, jelas tertera perkataan Minister of Finance sebagai borrower dan Treasury di bahagian alamat. Rujuk gambar di bawah.


6. Siapa Menteri Kewangan pada tahun 1993. Bukankah Anwar Ibrahim ? Ini bermakna Anwar Ibrahim menipu dalam kenyataan beliau bahawa beliau menolak bantuan kewangan.

7. Dalam kenyataan kedua beliau Anwar berkata :-

"Pada 1999, Mahathir menulis KEMBALI kepada Bank Dunia merayu untu dana dan pinjaman"

8. Kenyataan Anwar ini seolah-olah, selepas 1993 tahun yang beliau kononnya menulis untuk menolak bantuan kewangan, Tiada sebarang bantuan kewangan atau permohonan yang dibuat sehinggalah pada tahun 1999, selepas Anwar di buang, barulah kononnya Mahathir menulis kembali untuk meminta bantuan. Kononnya, zaman dia jadi menteri kewangan, dia tak minta bantuan bank dunia lah, Cuma lepas dia tak jadi menteri kewangan, barulah Mahathir minta balik bantuan bank dunia.

9. Kalau kita lihat data dari bank dunia, siapa yg buat pinjaman ni ? rujuk gambar dibawah.


10. Pada tahun 1992, 1993, 1994 dan 1998 ada pinjaman kepada bank dunia dibuat oleh Malaysia. Siapa Menteri Kewangan pada tahun-tahun tersebut ? Bukan Anwar ke ?

11. Sekali lagi Anwar menipu dalam kenyataanya.

12. Perhatikan juga kod pada institusi pinjaman di bawah bank dunia ini. Kod nya adalah IBRD yang bermakna International Bank Reconstruction and Development. Kod institusi yang sama digunakan pada tahun 1973 lagi (rujuk data paling atas) iaitu pada 16 Januari 1973. Kod yang sama juga dibuat untuk pinjaman pada tahun 1992, 1993,1994,1998 dan 1999. Ini menunjukkan pinjaman yang dibuat ini adalah pinjaman-pinjaman biasa yang dibuat oleh negara semenjak dahulu lagi dan bukannya pinjaman pakej khas dari IMF/Bank Dunia untuk atasi krisis ekonomi 1997 spt yg diberi kepada Indonesia, Korea, Thailan dan lain-lain.

13. Anwar Ibrahim dan penipuan tidak dapat dipisahkan.

22 comments:

Anonymous said...

memang celaka la anuar ibrahim ni... aku rasa mesti sedih gila mak bapak dia dok bela anak mcm ni. Bapak segala kejahatan... semua ada pada dia....nauzubillah la terkena kat anak-anak kita.

PARPUKARI said...

Salam Tuan, mohon copy artikel ini ke blog saya.

CheWal said...

Silakan Tuan House PK.

Terima kasih keran sudi singgah.

CheWal said...

@anon,

Apa yg penting adalah jelaskan kpd banyak pihak akan kesilapan,kesalahan,penipuan dan kejahatan yg dilakukan oleh Anwar.

Anonymous said...

Penyokong dia mana nak caya.. bagi la bukti mcmana pon. Anwar mana bole buat salah. Bodo punye penyokong hahahaha..

CheWal said...

Betul jugak tu....

THE GUNNER said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

jam mana jam ? hahah

Anonymous said...

Bravo... Teruskan berjuang demi kebenaran.....

Anonymous said...

Tolong bagi link site tu

CheWal said...

@anon 3:39,

Link untuk site worldbank yg di quote :

http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/PROJECTS/0,, countrycode:MY~menuPK: 64820017~pagePK:64414648~piPK:64414956~subTitle:All+Loans~ theSitePK:40941~pageNo:1~pageSize:100,00.html

Anonymous said...

anuwar tu dah nyanyok agaknya...

Pakteh said...

Salam,
Tuan...mohon copy artikel ini utk blog pakteh. tq

Anonymous said...

chewal.. cuba tgok btol2 link awk send tu. Kalau otak awak kt kepala bukan kt bontot, loan world bank tu dhla kuantitinya agak rendah (besenya suntikan ekonomi paling kurg 1bil), n topiknya psl education n health. Lg satu bila Anwar ckp dia x pnh mintak loan World Bank. Yg clear kt sini awk yg cuba putar belit dan sebar fitnah

CheWal said...

@anon 20.13,

Baca statement Anwar yg dipetik oleh MalaysiaKini (kotak berwarna merah)... anwar kata pd 1993, beliau menghantar surat untuk MENOLAK loan bank dunia.

Data bank dunia pula menunjukkan loan yg diluluskan pada tahun 1992,1993,1994,1995,1998 yg semuanya ketika Anwar menjadi menteri kewangan.

Loan bank dunia dibuat untuk project-project tertentu spt health, education social, technical dll.

Kesemua loan dari band dunia akan melalui perbendaharaan/menteri kewangan. Sila rujuk dokumen perjanjian.

So, samada Anwar menipu bahawa dia menghantar surat untuk MENOLAK loan bank dunia atau dia tak tahu apa yg berlaku dalam kementerian kewangan sepanjang beliau menjadi menteri kewangan.

Anonymous said...

Semuanya tak tahu apa,hanya tahu buat fitnah saja, orang yg berada dalam Kementerian Kewangan dalam tahun-tahun tersebut lebih mengetahui. Hentikan Che Wal dan yg lain2. Terima Kasih

Anak Lenggong said...

Anom 20:13..mula2 nak nunjuk dia pandai tapi buat komen dengan tak melihat isu ni dengan teliti..so nampak sangat la kebodohan nya..tapi dia ni pun jenis manusia sama saperti adam tu..rela diperbodohkan oleh puaka yang hanya berjuang untuk kepentingan politik dan diri dia sendiri jee..dah terbukti dengan cctv bos ko tu kaki peliwat dan kaki rembat pompuan..pun masih tak nak percaya..kalau gambar tu maybe boleh edit..ni cctv laa ngok

Anonymous said...

anon 20.13 kelakarlah awak nihh! lelaki Y kata dr. m yg pinjam dgn world bank so inilah kenyataannya.anwar jd treasury minister masa tu tapi lelaki Y yg sain surat..

eXception said...

Salam, mohon copy... Link yang Tuan berikan tu hanya sebuah page yang blank...

CheWal said...

@exception,

Sorry for the broken link.

Try this :

http://web.worldbank.org/WBSITE/EXTERNAL/PROJECTS/0,,countrycode:MY~menuPK:64820017~pagePK:64414648~piPK:64414956~subTitle:All+Loans~theSitePK:40941~pageNo:1~pageSize:Show%20All,00.html

CheWal said...

Sorry, the link doesn't work either. They have dedicated link for that page instead of the link at the address bar.

This is the link :
http://go.worldbank.org/8047888I40

It should work.

Anonymous said...

Hi everybody, here every person is sharing such experience, therefore it's good to read this website, and I used to
pay a quick visit this website every day.

Also visit my page; Acasa la Romani